zaterdag, oktober 31, 2009

Verfveiligheid

Gisteren stak ik een fietser op het fietspad voorbij, toen er een bus aan 70km/u rakelings langs mijn elleboog voorbij flitste. Het was gelukkig niet raak, maar het was nog maar eens duidelijk dat een geschilderde lijn geen wielen tegenhoudt.

donderdag, oktober 29, 2009

Oeps (2)

Eerst legt men de rijbaan aan, het plan is dan nog nieuw en recht. Later legt men dan het fietspad aan, ondertussen is het plan al wat verfrommeld door wind en regen. Dan krijgt men:

woensdag, oktober 28, 2009

Plaats

Elk plein in België is toch wel degelijk een autoparking? Ook al is het Provincieplein officieel een autovrije voetgangerszone, met ondergrondse parkeergarage. Of niet soms?

dinsdag, oktober 27, 2009

Co-modaliteit in Leuven

Twee citaten van Louis in de Veto:
Uiteraard wil ik liever zien dat de mensen zich te voet verplaatsen, maar ik zie ze nog veel liever in de bus zitten dan dat ze zich met de auto verplaatsen.
Het probleem waar we nu mee zitten is dat de bussen niet rechtstreeks van Gasthuisberg naar het station kunnen gaan en dat de mensen liever één bus hebben die alle haltes afgaat.
Als ik het hele artikel lees constateer ik:
A: fietsen is enkel voor fietsfreaks.
B: Louis zegt dat de Lijn zegt dat de mensen zeggen dat ze niet willen overstappen. Cijfers?

maandag, oktober 26, 2009

Oeps (1)

Bij het heraanleggen van een steenweg kan er vanalles misgaan, bijvoorbeeld te smalle parkeerplaatsen aanliggend aan het fietspad ontwerpen, zonder bufferzone. Dan krijg je dit:

zondag, oktober 25, 2009

De voetgangers zijn al geholpen

Nu nog de fietsers helpen die vandaag nog op het zebrapad moeten rijden, en die later een fietsbrug geven waar ze niet op mogen fietsen.

zaterdag, oktober 24, 2009

vrijdag, oktober 23, 2009

SVOP

Er is nog wel meer fietssignalisatie die stelselmatig niet meer overschilderd word en dus langzaam aan het verdwijnen is: OFOP's in Leuven.
Jaren geleden aangelegd om de veiligheid en het gemak van fietsers te verbeteren. Echter dikwijls te klein voorzien waardoor ze niet altijd volledig benut worden. Ook blijken steeds meer chauffeurs te vinden dat het SVOP's zijn: "Speciale Voertuigen Opstel Plaats", want bijna bij elke roodbeweging rijdt de eerste chauffeur over de witte lijn, tot in de OFOP.
Dit is HET kruispunt voor wie van en naar Gasthuisberg fietst, met 4 OFOP's.
En zeg nu zelf: welke fietser gaat er met een gerust hart in de dode zone van een vrachtwagen staan? Moriture te salutant, recht vanuit de Leuvense OFOP's!
Hetzelfde plaatje in de Bijde Inkomststraat, verftekort:

donderdag, oktober 22, 2009

Subsidies

Vandaag zat er in de post een mapje met het "Realisatie van het bovenlokaal functioneel en recreatief fietsroutenetwerk" van de provincie Vlaams-Brabant. De gemeentes kunnen tot 80% subsidies krijgen bij het aanleggen van fietspad, waar wachten ze dus nog op?
Misschien hebben ze wel geen goesting om degelijke fietspaden te bouwen. Fietspaden moeten wel degelijk fietsbaar zijn, en geen excuustruus om auto- en bus verkeer vlotter te later doorstromen terwijl de fietser op straffe van boete verplicht wordt in de berm te klungelen.
Misschien weten de gemeent besturen dit nog te weinig. Dan wordt het tijd dat wij fietsers wat mondiger worden en hun op de tekortkomingen in het fietsroutenetwerk te wijzen, en hun vragen waarom ze er geen werk van maken.
Want er is nog veel werk:

Volledig netwerk

In 2005 werd het volledig uitgetekende netwerk geïnventariseerd door de provinciale ambtenaren en door het studiebureau Architeam. 2300 km netwerk werd afgereden en in detail werd gekeken waar de fietspaden liggen, of deze aanliggend of vrijliggend zijn, met welke breedte, in welke materialen enz. Deze informatie werd verwerkt in een grote databank, gekoppeld aan GIS-bestanden. Jaarlijks wordt bij de gemeentebesturen nagevraagd of er nieuwe fietspaden zijn aangelegd, met het oog op het actualiseren van de gegevens.

De toestand zag er in 2008 uit als volgt:

  • 20% van het netwerk is volledig conform het Vademecum fietsvoorzieningen.

  • 38% van het netwerk heeft fietsinfrastructuur die niet conform is met het Vademecum (te smalle paden, niet afgescheiden van de weg,...).

  • 40% van het netwerk heeft geen fietsinfrastructuur (vaak gaat het wel om bebouwde kommen en zeer landelijke smalle wegen, waar geen fietspaden noodzakelijk zijn)

  • 2% van de gegevens kon niet aan GIS gekoppeld worden.

woensdag, oktober 21, 2009

Fietsers vogelvrij

Ik dacht weer slim en grappig te zijn, zo van "Haha! Ze zijn weer iets vergeten!", of "De verf was zekers weer op!" maar neen, achter alles zit een verborgen agenda, een diepere betekenis.
Wegen Vlaanderen weet mij vandaag te melden dat:

- dwarsingen op de hoofdweg worden vanaf september 2009 niet meer aangeduid. Volgens de huidige wetgeving betekenen deze markeringen, dat bij het uitvallen van de verkeerslichten, de dwarsende fietser voorrang heeft op het verkeer dat de hoofdrichting van de rijweg volgt;
- in de toekomst worden de onderbroken lijnen niet meer aangebracht en de bestaande ook niet meer terug geschilderd, zodat deze op termijn zullen verdwijnen;
- blokmarkeringen worden enkel gebruikt bij fietsers uit de voorrang. Dus zeker niet ter hoogte van een fietsoversteek onder verkeerslichten;
Dus nog wel zebrapaden voor de voetgangers, maar geen 'blokken' meer voor de fietser ernaast. Net nu ik dacht dat op termijn de inconsequentie opgelost zou worden dat auto's mogen doorrijden over een FOP, maar wel verplicht zijn te stoppen aan de naastgelegen VOP. Ik dacht dat ernaar zou gestreefd worden om stoppen voor fietsers ook te verplichten naar analogie van een zebrapad.
Maar neen!! Geen FOP meer schilderen. Briljant!!! Weg conflict: fietsers mogen alleen nog maar meestromen met de hoofdrichting, de hoofdrichting oversteken is plots taboe.

zondag, oktober 18, 2009

Werken

Een nieuw stukje fietspad tussen Holsbeek/kessel-lo is gebetoneerd in het kader van Leuven-Noord. Wanneer het hard genoeg is zal ik het eens inrijden. Later zal dit nog doorgetrokken worden tot achter het station van Leuven. Een fiets-o-strade als het ware. Alleen weet nog niemand precies waar of hoe. Afwachten dus.
Van deze voetgangersoversteek voor de basisschool van mijn kinderen, had Wegen Vlaanderen afdeling Vlaam-Brabant gezegd dat ze de zebrastrepen zouden doorschilderen over het fietspad, zoals in de vademeca wordt gesteld. Niet dus. Dat wordt weer in de pen kruipen.
Na jaren onduidelijkheid in verband met het tweericht zijn van het fietspad, is dit nu eindelijk duidelijk beschilderd. Tot het in 2011 of 2012 zal afgebroken worden, wanneer de Aarschotse steenweg wordt verlegd.Wat nog wel onduidelijk blijft, is dat dit stukje daar dwars op, ook tweerichting is. Ongeduldige automobilisten die naar rechts moeten, en die achter een auto staaan die naar links wil, gebruiken dit fietspad soms als bypass. En zijn dan stomverbaasd als een fietser hun de weg verspert en niet wil wijken.
Hier zie je dit in actie (zonder fietser). Ik zal er nog wel eens een duidelijkere foto van trekken.

donderdag, oktober 15, 2009

Vervangfiets

Plots zag ik deze fiets staan in de fietsenstalling op het werk. Ja, het gaat de goede weg op.
Maar waarvoor dient het koffertje op de bagagedrager?
Jaja, waarschijnlijk voor de klaarblijkelijk verplichte helm.

woensdag, oktober 14, 2009

Het schepencollege heeft beslist

... dat de fietsers uit Kessel-Lo vanaf de passerelle over de sporen aan het station, een helling krijgen tot op de Esplanade, waar ze dan evenwel niet op mogen verder fietsen. Vandaar moeten ze over de trap met onmogelijke treden, die eigenlijk alleen maar geschikt is om als zitbank te dienen, je kan er enkel op of af met zeer zeer grote stappen, of zeer zeer kleine stapjes. Een negatie van meer dan 2000 jaar architectuur. Op deze trap zou dan een gootje voorzien worden om de fietsen de helling op en af te helpen. Jaja je leest het goed, één gootje. Je zal daar maar staan met je fietskar vol kinderen.
Het stadbestuur laat nog maar eens duidelijk merken dat ze geen verstand heeft van fietsen, fietsers, en het ook niet wil.
Ik krijg er uit frustatie zowaar dichterlijke gevoelens van:

HULDEGEDICHT AAN EEN FIETSBRUG
naar Paul van Ostaijen

Fietser
   fietser
      opgepast
Hoort
   Hoort
      Leuven heeft een fietsbrug gepland
Wat
   Wat
jawel
   een fietsbrug over 't spoor
hoe zo
   jawel
      ik zeg het u
      er komt een fietsbrug over 't spoor
Waarom
   waardoor
      wanneer
Jawel
hetzal
   hoe zo
      Circulez
         want
HET COLLEGE DER SCHEPENEN HEEFT BESLIST

fietsstad
waarom
   hoe kan dat
      wie weet
         alles is schijn
fietsstad en fietsbrug
Gent en Hasselt
   zijn ook al fietsstad
CycleChic!

Een fietsbrug?
jawel
jawel jawel jawel ik zeg het u een fietsbrug
versta-je geen nederlands mijnheer
Circulez
RE-CYCLE ART
ik wil een fietsmasjien
iedereen heeft recht op een fietsmasjien
ik wil over de fietsbrug
iedereen over de fietsbrug
Fietser
   burger
      bruggemeester
         Louis Tobback
heeft Louis Tobback geen fietsmasjien
waarom heeft Louis Tobback geen fiets
Louis Tobback heeft recht op een fiets
Louis Tobback moet een fiets hebben
Jawel
   dat is zijn recht
      recht over de brug
         Leve Louis Tobback
            Louis Tobback heeft gelijk
hij heeft recht op

FIETSEN IS HET BESTE

alle mensen zijn gelijk op een fiets
Circulez
een fiets
Trappen en Remmen

Trappen en Remmen Trappen en Remmen Trappen en Remmen

      en Remmen en Remmen

Ik wil fietsen
wij willen fietsen
wij eisen een fietsbrug
wat wij willen is ons recht
ein fester Brücke ist unser Gott

Trappen en Remmen Trappen en Remmen Trappen en Remmen

en Remmen en Remmen

Waarom
hoe zo
wat wil hij
wat zal hij
Cycle Army Union
"Are you though enough "
de man heeft gelijk
hij heeft gelijk
gelijk heeft hij jawel
jawel
jawel
waarom
wie zegt dat
waar is het bewijs
jawel hij heeft gelijk

Trappen en Remmen Trappen en Remmen Trappen en Remmen

en Remmen en Remmen

FIETSEN IS HET BESTE

dinsdag, oktober 13, 2009

Red de stoep

Vorige week spotte ik de eerste banners.

En dan fietsend door Leuven vraag ik mij af: Waarvan moet de stoep gered?
Van Horeca terrassen?

Van stapels vuilzakken?

Van vuilbakken?

Maar neen! Van fietsen natuurlijk!!!

En dan is Tobback verbaasd dat er elk jaar meer studenten met de auto aanwezig zijn in Leuven.
Ook een andere duurzame vervoersmodus, de fiets, kan betere punten halen in Leuven. Maar dan moeten er volgens de studenten meer fietsstallingen komen. En die komen er ook, onder meer aan het station en onder het Fochplein. Maar al die inspanningen nemen niet weg dat steeds meer studenten - ook zij die op kot zitten - met de wagen naar Leuven komen. Het gevolg tijdens het academiejaar laat zit raden. De Leuvense straten staan vol wagens die er een hele week blijven staan. Vaak tot grote ergernis van de ‘autochtone' bevolking van de stad.

maandag, oktober 12, 2009

zondag, oktober 11, 2009

Vaalbeek (2)

Het kruispunt zelf is wel volgens de regels ontworpen en uitgevoerd. Beter als aan onze kant van Leuven:
- fietsers hebben ruim plaats om voor de verkeerslichten te wachten, zonder dat ze de fietsers uit andere richtingen hinderen
- de middenberm is net 2m breed, de fietsoversteekvak oogt als één en ondeelbare geheel (cfr Vademeca)
- fietspaden zijn voldoende breed

Enkele details kunnen nog beter:
- de signalisatie voor de fietsoversteekplaats over de 2x2 rijbaan ontbreekt nog. Moeten ze hier nog over nadenken?
- fietsers en voetgangers moeten op een knopje duwen om groen licht te krijgen (dit is eerder ergerlijk)
- als fietser zou ik een fysiche afscheiding tussen een twee-richting fietspad en een dubbele rijbaan (90km/h) toch veiliger vinden. Het lijkt anders teveel op een pechstrook met wat strepen. De plotse asverschuiving is ook nog zoiets raar. Kan dit echt niet geleidelijker?

zaterdag, oktober 10, 2009

Vaalbeek

Vrijdag ging ik de kinderen na een schoolkamp ophalen in Vaalbeek, op 6km van Leuven. Een onlangs heringericht kruispunt trok mijn aandacht:
Een grijze OFOS, met een stukje fietssuggestiestrook als aanloopstrook naast het fietspad. Waarschijnlijk de enige plaats in België waar een fietssuggestiestrook naast een fietspad ligt, of wordt dit meer gedaan?

Het fietspad is een fietspad zoals dat veel in landelijke gemeentes wordt aangelegd: voor fietsers te smal (80cm) en voor een voetpad is er dan bijna geen plaats meer (20 a 40cm). Bovendien staan er daar dan nog eens elektriciteitskasten, verkeerspalen, vuilzakken en dergelijke op.Voetgangers moeten hierdoor continu uitwijken naar het fietspad, waardoor het eigenlijk te eng wordt voor de fietser. Geen wonder dus dat snelle fietsers op de rijbaan rijden, zij zijn eigenlijk de toetssteen voor een deugdelijk aangelegd fietspad. Indien zij verkiezen op de rijbaan te rijden, is dit omdat het fietspad werd aangelegd uit verkeerd motieven: fietsers weg van de rijbaan om het autoverkeer vlotter te laten doorstromen, eerder dan: we geven de zachte weggebruiker een veilige en comfortabele ruimte. Spijtig genoeg kiest de politie ook steeds het standpunt van de eerste (vooroorlogse) mentaliteit. Karel Pardaens, aka de Rosse Raket kan er boos over mee praten (hier, hier, hier en tenslotte hier).
De fietspaden die door vele gemeentes met steun van provincie en Vlaams gewest worden aangelegd, en die de minimum afmetingen niet halen, zouden eigenlijk niet 'fietspad' en 'voetpad' mogen genoemd worden. Weg met deze schaamborden! Zij zijn niet de subsidies niet waard die ze krijgen, gemeentes zouden verplicht moeten worden het geld terug te geven.

woensdag, oktober 07, 2009

Over de brug

Op 17 september, toen het rode asfalt nog warm was, begon ik een nieuw bericht op te stellen, waarvoor ik nog foto's wou maken, en ook een brief opstellen voor de wegbeheerder:
Blijkbaar was het fietspad versleten en moest het compleet vervangen worden. Raar, pas enkele maanden werd er een rode toplaag op aangebracht. Wanneer wordt de vangrail tussen rijbaan en fietspad geplaatst? Hier mag 90km/h gereden worden, dit geeft niet echt een veilig gevoel. Misschien moeten we eerst wachten op een nieuw streefbeeld van de Ring, die is besteld.

Nog foto's trekken!!!
Helaas zullen alle aanpassingen voor één fietser reeds te laat komen.

donderdag, oktober 01, 2009

Melden helpt

Op 8 september meldde ik dat het verkeerslicht voor de fietsers 90° verkeerd stond:
Vorige week stond het al terug normaal:

Bemerk op de achtergrond het gestadige verdwijnen van de mouterij van Inbev, die plaats maakt voor het prestigieuze Twee waters project.