zondag, april 18, 2010

Fietsteams

Ik moest vorige vrijdag voor de VRT journalisten snel-snel het slechtste fietspad van Leuven opnoemen. Ze waren onderweg van Brussel naar Leuven met de camerawagen, en konden op 15 minuten ter plaatse zijn. Ik was met de fiets, het werd dus een interview op de Tervuursesteenweg. Niet dat dit het slechtste fietspad was, maar wel ééntje dichtbij Leuven.

Eén der slechtse fietspaden ligt echter in ons landelijk Wijgmaal. Een fotoreportage van dit fietspad van Wijgmaal-brug richting Wakkerzeel, tot aan het kruispunt met de Kroonstraat.


Het begint zoals je kan zien al aan Wijgmaalbrug. Enkele jaren geleden werd deze boordsteen opnieuw aangelegd, alleen nog hoger op de fietsoversteekplaats als voordien. Dank U NV Zeekanaal!


Het kruispunt met de Baron Descampslaan. Bij de herinrichting is men gewoon vergeten om de fietsoversteek over het kruispunt terug aan te leggen. Aan de kant van Wijgmaal brug is men zelfs vergeten de boordsteen te verlagen. En hier rijden dus fietsers in twee richtingen tussen het autoverkeer zonder signalisatie!!! Dank U Stad Leuven!



Het fietspad brokkelt rustig verder door ons dorp, nooit te breed, nooit zonder oneffenheden. Onderhoud? Dank U Stad Leuven!



Aan de spoorweg wordt het weer schrijnend: 70 cm breed, voor fietsers die in twee richtingen in een S-bocht over de spoorwegovergang rijden. Dank U NMBS!



En weer brokkelt het pad rustig verder, tot aan de Kroonstraat waar ik woon.

De Wakkerzeelse baan zal binnenkort (enkele jaren) gerenoveerd worden. Hoe ze dit fietspad veilig kunnen maken weten ze nog niet. Liefst had Stad Leuven het fietspad van de weg weggeleid door de nieuwe wijk naar een tunnel onder de spoorweg, en daarna terug aangesloten op de Wakkerzeelse baan. De NMBS zou tegenstribbelen omdat dit een lijn is met veel vrachtverkeer, en dat een tunnel dit gewicht niet zou kunnen dragen. Onzin natuurlijk, hoe geraken deze treinen anders in Wijgmaal, over rivieren en kanalen?
Het kost waarschijnlijk teveel om alleen voor fietsers een tunnel aan te leggen, waarschijnlijk ook de reden dat de spoorwegbrug aan het Provincieplein zolang aansleept.

Dit stukje zal een test zijn voor de fietsteams: Kunnen Stad Leuven, Zeekaneel en NMBS samenwerken? Kunnen ze elk hun eigen stukje fietsverdriet oplossen? Onafhankelijk van elkaar lukt het alleszins (nog) niet.

Voor de volledigheid: dit is ongeveer 1km van het functionele fietsroutenetwerk (ik heb het betreffende stuk in het rood gekleurd):

Geen opmerkingen:

Een reactie posten