vrijdag, september 10, 2010

Mozaiek: Fochplein

De werken zijn begonnen.

Het idee van extra stallingen is uitstekend, en ook voor een bewaakte fietsstalling is er zeker nog plaats. In het voorjaar ging ik eens de plannen, die nog niet helemaal klaar waren, inkijken bij de stadsarchitect. Mijn info komt vooral uit dat gesprek.


'The proof of the pudding is in the eating' zoals Cervantes reeds zei. Waarvoor en door wie gaat deze prachtige infrastructuur gebruikt worden? Wat krijgen allemaal we niet te zien of niet te horen?

De afsluiting.
Bewaakt impliceert afsluitbaar. Deze bewaakte stalling zal 's nachts afgesloten worden. Het sluitingsuur wordt bepaald in overleg met de Lijn. Nu oogt de doorgang nog open en ruim (pag.8-9). Hoeveel plaats gaat dit hek onderaan de helling wegnemen als de poort open staat?

Hangfietsen.
Fietsen van fietsers die ergens blijven hangen, en die hun rijwiel niet op tijd komen afhalen, zouden geblokkeerd worden. Ofwel zullen ze verwijderd worden door fietspunt en in een kamertje apart gezet, ofwel zullen ze gaan werken met wielklemmen. Bij het terug afhalen moet je dan stalgeld betalen.

Helling.
Zal de helling breed genoeg zijn op tegelijkertijd omhoog en omlaag te fietsen met een fietskar? Dat wordt nog afwachten. De hellingsgraad bedraagt 7%. En hoe zal deze helling aansluiten op de Bondgenotenlaan? Zoals je kan zien op p. 4-5 loopt de glazen borstwering naast de helling een stukje door. Dit om de voetgangers te geleiden naar de oversteekplaats voor voetgangers (enkel aangeduid door ribbelstroken, geen zebrastrepen in de zone 30). De fietsers die de stalling in en uit willen, moeten zich dus op de oversteekplaats door het voetgangersgeweld wriemelen.
Ik heb het proberen te schetsen:
Logischerwijze zou de voetgangersgeleiding tussen trappen en helling moeten staan, bijvoorbeeld een doorlopende leuning voor minder goed te been zijnde voetgangers. Fietsers kunnen dan ongestoord van en naar de rijbaan.

Tiensestraat.
Op de mobiliteitsronde van Netwerk Duurzaam Leuven konden de aanwezige gemeenteraadsleden ons al zeggen dat fietsers er in de twee richting zouden mogen fietsen. Dat was blijkbaar al toegezegd. Hopen maar dat dat niet nog verandert, zoals dat in de Diestsestraat gebeurde.

Fietsgoten.
Langs de korte zijkant trappen komen fietsgoten (op 3 plaatsen).

Bovengronds stallen.
Alle andere openbare stallingen in de buurt worden weggehaald, en het hele gebied rond de Sint-Pieterskerk wordt 'verboden fietsen te stallen': Van Margarethaplein, begin Diestsestraat, begin Tiensestraat, Grote Markt, e.d.  Hoe groot wordt deze 'perimeter'? Ik heb eens ergens een afstand van 100m horen vallen.
Het betreft hier nochtans een andere vorm van stallen, en deze zijn complementair. Zie onderverdeling stallingen. Eer kort en lang parkeren zou dus niet mogen verboden worden.

VOP (voetgangersoversteekplaatsen)
Deze worden enkel aangeduid door blindegeleidestroken, geen zebrastrepen meer wegens de zone 30. Ze worden voorzien van verlaagde boordstenen.

Rijbaan voor bussen en fietsers
Deze rijbaan in het midden is zo smal (net twee bussen) gekozen, dat bussen achter fietsers moeten blijven, en fietsers achter bussen. Op de prentjes lijkt dit helemaal niet zo te zijn, maar misschien zijn de bussen niet in verhouding getekend?


Voetgangers
Het plein wordt zogezegd teruggeven aan de voetgangers, maar die kunnen alleen maar rond het plein tegen de gevels wandelen, of overdag onder de rijbaan door.

Conclusie: De ondergrondse infrastructuur is zeker en vast een aanwinst voor Leuven, want bewaakt en vooral overdekt. Het latere gebruik zal uitwijzen of deze infrastructuur een zegen of een vloek voor de fietser is. We wachten in deze de beslissingen van het gemeentebestuur af.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten