woensdag, april 24, 2013

Hoe lang gaat een fietspad mee (7)

Omdat er geen informatie over deze voor fietsers ingrijpende werken wordt gegeven, noch door Agentschap Wegen en Verkeer (wegbeheerder N19), noch door het stadsbestuur en de stadsdiensten ( niet onder verkeersmaatregelen, niet onder openbare werken, niet op www.leuvenfietst.be) som ik hieronder even alles op wat vroeger werd meegedeeld aan de Fietsersbond afdeling Leuven, na heel veel vragen.

Op een PCV, een provinciale commissie verkeersveiligheid, is er door de betrokken instanties einde 2012 beslist over de reeks aanpassingen die effectief zouden gebeuren.
Onder andere deze punten:
1. De opstelruimte voor fietsers op het eiland aan de zijde van de Dijlebrug moet vergroten zodat ze een veiliger gevoel hebben om te wachten aan rood licht of aan de bypass.
2. De aansluiting van de fietsoversteek over de bypass moet haakser zodat fietsers meer beseffen dat ze moeten wachten. Er is ook besproken om de fietsers in de voorrang te brengen, maar dit was niet mogelijk omwille van de doorstroming voor het autoverkeer.
3. De zichtbaarheid moet vergroten voor automobilisten die van de Dijlebrug komen en de bypass nemen. Een aantal betonnen vangrailsblokken moeten weg als dat kan.
4. De fietsoversteken worden extra aangeduid door okergele slem aan te brengen.
5. In de lichtenregeling wordt nagegaan of de fietser enkele seconden voorstart kan krijgen op de afslaande auto’s.
6. Er komen kleine herhalingslichten op ooghoogte bij voor de fietsers.
7. De niet-bedoelde doorsteek langs de loskade (in het verlengde van de Wijgmaalsesteenweg) wordt nog beter toegemaakt, zodat fietsers hier echt niet meer doorrijden. Ze steken dan immers over op plaatsen die hier niet voor geschikt zijn.
8. Het aspect van de voorrangsregeling voor fietsers aan de toegangswegen van Interleuven en de loskade ligt nog voor ter discussie. Voorlopig blijft het behouden. Mogelijks zouden de oversteken dichterbij de autoweg gebracht worden en wel in de voorrang komen.
9. De kleine doorgang meer richting Leuven is ondertussen afgesloten. De verkeersborden moeten nog verwijderd worden, maar hier krijgt de fietser gewoon zijn voorrang terug.
Verder heeft de Vlaamse overheid nog volgende plannen:



Wat we ook nog gaan doen (maar niet op dit plannetje te zien is): het niveau van het fietspad dat naar de oversteekplaats toe gaat, een 5-tal meter voor de effectieve oversteekplaats reeds op het niveau van de oversteek zelf brengen, om op die manier het oogcontact tussen fietser – bestuurder beter mogelijk te maken. Nu is het lengteprofiel van dit fietspad zodanig dat het fietspad helemaal tegen het einde toe pas stijgt en de helling maakt naar de oversteekplaats.

Voor dezelfde reden, kijkt de aannemer ondertussen na of we de betonnen stootband lichtjes kunnen draaien om ook een grotere kijkhoek te creëeren vanaf de bypass rechtsaf richting het fietspad dat van Leuven komt.
Helaas zien we op lichtengeregelde kruispunten, net zoals in de rest van Vlaanderen, steeds terugkomen dat:
a) fietsers alleen een veilig gevoel mogen krijgen, maar geen echte veiligheid. Daar moeten ze blijkbaar maar zelf voor zorgen door hun voorrang op het kruispunt uit te vechten met verstrooide automobilisten en vrachtwagenchauffeurs.
b) de doorstroming van autoverkeer belangrijker is dan fietsveiligheid. Alhoewel Vlaanderen weet dat by-passen voor fietsers zeer gevaarlijke punten zijn, wordt ze steeds populairder bij wegbeheerders omwille van de fileproblematiek.

De minister-president van Vlaanderen en de minister van mobiliteit mogen dan anders kwaken in de kranten, in werkelijkheid wordt er op kruispunten enkel infrastructuur voor gemotoriseerd verkeer aangelegd die de onveiligheid van fietsers in beton verankerd. Van een duurzaam veiligheidsbeleid voor fietsers blijft het dus nog enkele decennia dromen. Dit heeft niets te maken met centen, maar alles met niet willen kiezen voor de fiets.

De Leuvense Fietsersbond heeft gevraagd om hier resoluut te kiezen voor de veiligheid van fietsers: en de by-passen mee onder de lichtenregeling te brengen, onder het motto 'Groen licht voor fietsers = veilig  en zonder conflicten oversteken'. Verder hadden we nog veel 'overtredingen' tegen het vademecum fietsvoorzieningen gemeld, waarvoor we nog altijd wachten op antwoord. We fietsen op hoop.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten