dinsdag, mei 07, 2013

A bridge to far

Ik haalde het al eens eerder aan: de bovenlokale functionele hoofdroute wordt van het viaduct van de Lüdenscheidsingel gehaald en onder het viaduct gestoken. Daarbij had ik al enkele bedenkingen, waaronder:
- er wordt geen rekening gehouden met het hele traject van aan het Artoisplein tot aan de Mechelsepoort, maar enkel tot aan de Vaart
- het ontwerp gebeurt door de 'richtlijnen van het Vademecum (zoveel mogelijk) te respecteren' in plaats van de 'normen te respecteren' zoals vermeld in de startnota.

Een logisch gevolg is dat de HST-route, die samenvalt met de BFF langs de ring, nu al verknipt wordt op de huidige fietsbrug.

Een eerste vage aanwijzing kregen we hier, toen er op de foto's een 'passerelle voor fietsers' tegen de ex-spoorwegbrug werd geplakt. Ik reproduceer de betreffende slides hieronder, zoek even de logische fout.
Samenwerkingsovereenkomst Vaartkom WenZ - Stad Leuven, p12
Samenwerkingsovereenkomst Vaartkom WenZ - Stad Leuven, p13
Samenwerkingsovereenkomst Vaartkom WenZ - Stad Leuven, p14
Met heel veel gepieker las ik hier een breedte van 2m35, voor voetgangers en fietsers! Ik stuurde een mail om meer uitleg, maar kreeg nooit geen antwoord. Niet verwonderlijk, omdat het stadsbestuur overleg of andere vormen van communicatie met fietsende burgers niet tot haar takenpakket rekent. En door al de verkiezingsperikelen ontsnapte dit aan mijn aandacht.

Sinds kort heb ik de bevestiging gekregen dat deze breedte inderdaad 2m35 wordt, en ter hoogte van de betonnen pilaren nog maar 1m95, wat niet op de slides werd verteld natuurlijk. De bouwaanvraag is ingediend, het werk is aanbesteed, de fietsers blijft over zich aan te passen, of te verdwijnen. De 'richtlijnen' uit het Vademecum qua breedte zijn voor 80% gerespecteerd, een hele investering voor een duurzame toekomst dus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten