dinsdag, februari 11, 2014

WTF

De methode van WTF, wat staat voor Wishfull Thinking Fietspaden, wordt dikwijls gebruikt door overheden om VFI, Virtuele Fiets Infrastructuur, op een organische wijze uit te tekenen.

De werkwijze gaat als volgt:
  • Men neme allerlei bepalingen omtrent fietsinfrastructuur op in BPA en RUP's, op plan of in tekst
  • Men wachte vele jaren zonder hier nog extra aandacht aan te schenken, ondertussen wordt deze fietsinfrastructuur wel op allerlei plannen ingevuld, en gebruikte om andere plannen uit te tekenen
  • Zonder financiële inspanningen vanwege het stadsbestuur wordt vervolgens deze fietsinfrastructuur in stukjes en beetjes door diverse partijen aangelegd
Maar werkt het wel?

Een straf voorbeeld uit de Karel van Lotharingenstraat te Leuven.

Stad Leuven had hier ooit een magazijn in haar bezit, waar onder andere de praalwagens gestockeerd werden die werden gebruikt voor de stoet "Luister van Leuven".

Het stadsbestuur had er vorige eeuw grootste mobiliteitsplannen mee (zie brochure p.9 midden bovenaan):
Na de aanleg van een parkeergarage in de Karel van Lotharingenstraat wordt de Vismarkt parkeervrij gemaakt en opnieuw aantrekkelijk ingericht. 
Maar toen ging er van alles mis en de parkeergarage kwam er niet.
Karel van Lotharingstraat 
De uiteindelijke koper van de voormalige ijzerwarenmagazijnen Peeters (nieuwbouw midden op bovenstaande foto) had volgens de toenmalige schepen wel aan enkele verplichtingen te voldoen:
De koper moet de huidige gebouwen slopen, een voet- en fietspad aanleggen aan de Dijle en een parking met minimum vijftig parkeerplaatsen voorzien.
Het BPA waarnaar verwezen wordt, L03 (deel 1), BPA Sint-Gertrui (deel 1), was daar helaas heel wat vager over:
o Bij ontsluiting van het binnengebied moet de mogelijkheid opengelaten worden een voetgangers- en fietsersdoorgang aan te leggen naar terreinen over de Dijle/Voer.
o De voorgestelde ontsluitingsweg en de doorgang voor fietsers en voetgangers dienen aangelegd te worden binnen de op plan aangeduide zone (afwijkingsmarge).
Raad dus eens wat er nog niet werd aangelegd?
Welja inderdaad, het niet-bestaande fietspad dat al 10 jaar op de kaart wordt gezet als fietsroute omdat Leuven is "zo goed bezig voor de fietser".
De voetgangers- en fietsbrug naar nergens, het enige stukje fietsinfrastructuur dat op de kaarten werd ingekleurd, kwam er wel.

Het ontbreken van degelijke fietsverbindingen in 2014 is weer het gebruikelijke seriële geklungel van de schepenen / dienst ruimtelijke ordening de afgelopen 20 jaar.

Wonen is altijd belangrijker dan (fiets)mobiliteit.

Ook nu nog.

1 opmerking: