dinsdag, april 29, 2014

Campagnefiets - Te koop in Antwerpen

Zonet gezien op 2dehands.be, het hoogste bod staat ondertussen al op 1.002.000,01€.

Kenmerken

Soort: Opafiets & Omafiets
Conditie: Gebruikt
Merk: Overig
Type (naam/nummer): Flandria N-VA
Aantal versnellingen: 3
Soort remmen: Terugtraprem
Framehoogte: 50 cm
Wielmaat: 28 inch
Gewicht van de fiets: 15 tot 16 kg
Veringen: Geen vering
Veelplaatser: Nee

Omschrijving

Ik bied deze mijn campagnefiets aan voor verkoop. Deze heeft enkele keren goed dienst gedaan. De laatste keer in oktober 2012. Helaas ga ik deze nu verkopen aangezien ik geen campagne meer kan voeren in mijn eigenste Turnhoutsebaan.

Merk: Flandria (hoe kan het ook anders)
Versnellingen: 1 vooruit, 2 achteruit
Wielen: draaien gesmeerd voor verkiezingen, iets minder daarna
Zadel: ideaal om legislatuur na legislatuur op uw postje te blijven zitten

Mag weg tegen goed bod wegens aankoop vervuilende vierwieler. Franstalige kandidaatkopers gelieve zich te onthouden. Ik ken Frans niet.

maandag, april 28, 2014

Mybasket

Ik had al een paar fietsers zien rondfietsen met een stuurkrat van Mybasket. Op de opendeurdag van de Zonnewijzer zag ik er eindelijk eens eentje van dichterbij. En dan nog wel eentje van Leuven Klimaatneutraal 2030.
Privaatweg, Wijgmaal
Hmmm. Waar zou je die kunnen kopen? Zomaar in de stadswinkel? Mijn vriend Google weet het ook niet.

zondag, april 27, 2014

Hoera! Je bent er.

Dit brengt even een weemoedig zomergevoel teweeg.

zaterdag, april 26, 2014

Belgerinkel

Joepie! Leuven doet eindelijk weer mee Met Belgerinkel Naar De Winkel.
Heb direct het lotje dat ik kreeg in Wereldwinkel Wijgmaal gevalideerd.

vrijdag, april 25, 2014

Bob de Bouwer!

Een dergelijk avontuurlijk fietsritje zien alle kinderen wel zitten, zo losjes tussen de graafmachines door.
Monseigneur Van Waeyenberghlaan, Leuven

donderdag, april 24, 2014

Mobiel bos

Er zijn zo van die dingen die je alleen maar ziet omdat je toevallig met de fiets onderweg bent.
Remylaan, Wijgmaal

dinsdag, april 22, 2014

Kassei (2)

Spijtig genoeg wordt in Leuven (maar ook in andere steden) de begrippen duurzame mobiliteit of een leefbare binnenstad steeds gekoppeld aan ... straten en pleinen geplaveid met kasseien.

De acht campagnebeelden die BUUR ontwikkelde voor Leuven Klimaatneutraal 2030 zijn daarvan een mooi voorbeeld.

Alsof asfalt werd uitgevonden enkel voor het comfort van de automobiel-chauffeur, en dat een terugkeer naar een autoluwe omgeving daarom ook regressie naar een kassei-omgeving inhoudt.


Het vierde beeld, de Bondgenotenlaan met kamerbreed kasseitapijt, wordt zelfs gebruikt als affiche van Leuven Autovrij dit jaar.

Een stad met fietsstadambities heeft geen kasseien nodig.

maandag, april 21, 2014

Kassei (1)

Vlissingen is een stad die mij elk bezoek verbaast door het innoverend gebruik van geprint asfalt. Ik zag het twee jaar geleden al op de fietsstraat Boulevard Evertsen - Boulevard Bankert - Boulevard de Ruyter.
Boulevard de Ruyter, Vlissingen

Dit jaar zag ik nieuw printasfalt op de Boulevard de Ruyter aan de Koopmanshaven, bovenop de oude kazematten. Op Google streetview kan je voorlopig nog de oude situatie bewonderen, met klinkers:
Boulevard de Ruyter, Vlissingen op Streetview
En dit is dan de huidige situatie:
Boulevard de Ruyter, Vlissingen
Boulevard de Ruyter, Vlissingen
Het voetpad in asfalt loopt door over de rijbaan (en de 'klinkers' kunnen niet meer verzakken):
Boulevard de Ruyter, Vlissingen
Op de helling naar het Beursplein ligt lichtgrijs asfalt, met een 'kassei' print:
Beursplein, Vlissingen
Op het Beursplein zelf liggen (blinkende) gezaagde kasseien, op de rijbaan geprint asfalt. Alhoewel de kasseien perfect geplaatst zijn, geven ze toch minder fietscomfort dan het asfalt: dat laatste rijdt zo soepel alsof er helemaal geen tekening in werd gedrukt.
Beursplein, Vlissingen
Beursplein, Vlissingen

Maar hoe herken je dan het gebruik van geprint asfalt? Aan de imperfecties: je ziet in de niet zo diepe voegen nog een profiel staan van de gebruikte ijzerdraad, aan de randen stopt het profiel of er zijn overlappingen.
geprint asfalt: ondiepe voegen, profiel van ijzerdraad zichtbaar
geprint asfalt: ondiepe voegen, aan rand lopen voegen niet door
geprint asfalt: overlappingen in raster
In Copenhagen vinden ze het een oplossing om bolle kasseien te vervangen door platte. Het blijft toch maar hobbelen op stenen die later kunnen verzakken.
Ik wil in Leuven ook geprint asfalt in plaats van kasseien.
Ik zag het tenslotte ook al in Tienen, dat is al wat dichterbij.

vrijdag, april 18, 2014

Gans ganzer ganst

Fietsen langs het kanaal Leuven-Mechelen is zalig (toch met de wind in de rug). De laatste jaren heeft een vlucht opdringerige ganzen een stukje Wilselse berm in beslag genomen. Wanneer ze in groep de rijbaan of het fietspad oversteken, durven ze langdurig de doorgang te versperren. Vandaar dit nieuwe verkeersbord om de (snelle) fietsers te waarschuwen.
Kolonel Begaultlaan, Wilsele

Roepen helpt niet, met de armen wapperen helpt niet, autogetoeter werkt niet, belgerinkel werkt niet. De ganzen laten zich niet opjagen door vreemde geluiden waar ze genetisch niet voor zijn geprogrammeerd.

Het enige wat vorige week bleek te helpen was een goedkope fietstoeter, die ik me met nieuwjaar zelf had cadeau gedaan. Door het kwiek-kweik geluid zien de gansen je blijkbaar aan voor een eend, een grote dikke eend op wielen, en daar gaan ze wel voor uit de weg.
fietstoeter
Nu wil iedereen hier in huis ook zo een toeter.

donderdag, april 17, 2014

Pardoes

Een nieuwe fase in de werfuitvoering: de bebording wordt reeds geplaatst.
Rennessingel, Leuven
Spijtig is de aangegeven richting nog niet befietsbaar.
Rennessingel, Leuven

woensdag, april 16, 2014

Impact

Alhoewel de Brabantse Pijl zowat de enige actie is die het stadsbestuur nog onderneemt om de inwoners op de fiets te krijgen, heeft ze toch een negatieve fietsimpact in Leuven.
Initiatieven die fietsgebruik stimuleren
Daarnaast besteedt Leuven veel aandacht aan initiatieven die het gebruik van de fiets stimuleren en veiliger maken. Zo zijn er de fietsverhuurpunten, maar ook de evenementen zoals de autovrije zondagen, de Brabantse Pijl Cyclo, …
Of is dit soms toeval?
Nieuwsblad.be 16-04-2014

maandag, april 14, 2014

Monster wheels

Zaterdag zagen we een fietsje van fietsenwinkel Piet Voskamp in Middelburg staan, maar tussen de andere fietsen viel hij eerst niet zo op. Ik wandelde er voorbij.
Pottenmarkt, Middelburg

Pas toen de andere fietsen weg waren zag ik op hoe groot hij was. Op de eerste foto kon je zien dat het spatbord op zadelhoogte van de andere fietsen staat.

Pottenmarkt, Middelburg

Het bleek een monster cruiser van Coker te zijn. Grote 36" wielen blijven voorlopig nog een afwijking in fietsland, een tip voor de mensen die graag opvallen met hun rijwiel.

zaterdag, april 12, 2014

Duikers

Wanneer ik langs de vaart fietst, kom ik ze graag tegen.
De spuitgasten op het droge, die even met hun materiaal aan het oefenen zijn.
De duikers die oefenen vanuit hun rubberbootje.
Kolonel Begaultlaan, Wilsele

Wanneer ik in de toekomst langs de Wakkerzeelsebaan zal fietsen, kom ik ze niet graag tegen.
De duikers die het fietspad onveilig maken.
Wakkerzeelsebaan, Leuven

Wakkerzeelsebaan, Leuven

De ontwerprichtlijnen zijn nochtans duidelijk:
Vademecum fietsvoorzieningen

Welk deel van het woordje NOOIT snappen de Leuvense ambtenaren niet?

vrijdag, april 11, 2014

Vergeten

Deze week kreeg het busplein nieuwe kleurtjes.
De georganiseerde chaos wat meer georganiseerd en wat minder chaos.
Tiensevest, Leuven
Het moest mooi zijn moesten fietsers niet telkens vergeten worden. :(

donderdag, april 10, 2014

Bagagerek

Diestsevest, Leuven
Is dat nu wat ze een boezemplank noemen?

woensdag, april 09, 2014

Wijgmaalbrug (2)

Om meer plaats te maken voor fietsinfrastructuur, moeten er aan de bruggehoofden wat okselruimte ingenomen worden, en wat schoudervulling bijgestoken. Zo zijn er ook grotere bochtstralen mogelijk.

Op de luchtfoto kan je zien dat de vaart wat versmalt ter hoogte van de brug, en dat er bijgevolg nog wel wat oeverruimte voor de fiets kan gewonnen worden. Ook de variatie in fietspadbreedte is duidelijk zichtbaar bij inzoomen.

Belangrijk is dat er er voldoende breedte is voor en na de brug, aangezien de ruimte op de brug beperkt is en altijd zal zijn.
Wijgmaalbrug, Wijgmaal
Noordelijke oksel:
Wijgmaalbrug, Wijgmaal
 Zuidelijke oksel:
Wijgmaalbrug, Wijgmaal
Wensinfrastructuur voor fietsers:
Wijgmaalbrug, Wijgmaal

dinsdag, april 08, 2014

Ruimte voor fietsen (2)

Martelarenplein, Leuven
Na mijn vraag, kreeg ik eind februari dit volgende (onbevredigende) antwoord:
Geachte heer Daems,

via de beleidscel van de heer Staatssecretaris ontving ik uw email van 25 november 2013 ivm het fietsbeleid van de NMBS aan het Leuvense station. De administratie nam contact op met verantwoordelijken bij de NMBS en voerde plaatsbezoeken uit om zich ter plaatse van de situatie te gaan vergewissen. Zoals u weet ondergaat de stationsomgeving van Leuven de laatste jaren een grondige verandering en is het voorzien van een voldoend aantal comfortabele fietsenstallingen daarbij Ć©Ć©n van de doelstellingen. Ook tijdens de werken heeft men getracht om de capaciteit van de fietsenstallingen op peil te houden.

In 2008 werd de fietsenstalling in het gebouwencomplex KBC aan de Tiensevest geopend, met 3742 plaatsen. In 2011 volgde de fietsenstalling aan de achterzijde van het station (Martelarenlaan), goed voor 1616 plaatsen.
De administratie kon ter plaatse vaststellen dat de fietsenstalling aan de Martelarenlaan inderdaad meer dan volzet is, waardoor gebruikers zich gedwongen voelen hun fietsen buiten de rekken te plaatsen. In de grotere stalling aan de Tiensevest is echter wel voldoende capaciteit, gezien de vele lege plaatsen aan het einde van de parking. De iets grotere afstand tot de perrons wordt gedeeltelijk gecompenseerd door de vlottere aansluiting op de stad. Bovendien werden recent een deel van de bewaakte fietsenstallingen gratis ter beschikking gesteld ter uitbreiding van de bestaande stalling.

De NMBS heeft bovendien de ambitie de capaciteit substantieel uit te breiden (+ 50 %) en onderzoekt hiertoe alle mogelijkheden: zowel op korte termijn, door het bijplaatsen van onoverdekte rekken op restgronden, als op lange termijn, door overdekte fietsenrekken in nieuw te bouwen constructies. In januari 2014 werden alle mogelijkheden samen met de stad Leuven opgelijst. Voor de weerhouden pistes loopt momenteel onderzoek naar de haalbaarheid. Begin april zal, samen met de stad, bepaald worden welke oplossingen op korte en lange termijn weerhouden kunnen worden.

NMBS hoopt op korte termijn (< 1 jaar) aan beide zijden van het station bijkomende rekken voor telkens 400 fietsen te plaatsen.

Het is echter eveneens een feit dat de stad Leuven reeds jaren kampt met een probleem van zwerf- en weesfietsen. Ook tijdens de plaatsbezoeken door de administratie stonden tientallen fietsen foutief gestald op onder andere het Martelarenplein en op de aansluiting van de Maria Theresiastraat met de Tiensevest. Dit ondanks de duidelijk zichtbare verbodsborden. Bij de heraanleg van de stationsomgeving werd gekozen voor een open plein, het is dan ook noodzakelijk dat de gepaste maatregelen genomen en afgedwongen worden om dit open karakter in de praktijk te kunnen behouden.

Hoogachtend,

XXX

Adviseur-generaal
Directie Overheidsbedrijven en Spoorbeleid

maandag, april 07, 2014

Duurzame parkeerbeleid (1)

Er is in Vlaanderen reeds een heel vademecum volgepalaverd en geschreven over parkeernormen en het koppelen aan stedenbouwkundige verordeningen. Het gewest heeft dit beleid echter compleet losgelaten en overgelaten aan de willekeur van de gemeentebesturen.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordening
De omzendbrief d.d. 20 oktober 1982 houdende de richtlijnen betreffende de eis om bij bouwwerken parkeerruimte te scheppen werd afgeschaft. De richtlijnen van 20 oktober 1982 verplichtten de aanvragers om bij het verkavelen, bouwen of verbouwen, een minimum aantal parkeerplaatsen aan te leggen. Deze normen waren bedoeld om het openbaar domein te ontlasten.
Ondertussen vragen de problemen van bereikbaarheid en leefbaarheid evenwel om een beheersing van de automobiliteit. Daarom is er eerder nood aan maximum in plaats van minimum parkeernormen. De omzendbrief werd om deze redenen opgeheven. Voorlopig werden er door de Vlaamse overheid geen nieuwe normen uitgevaardigd.
Veel gemeentes nog steeds denken aan minimumnormen bij nieuwbouw, want bewonersauto's van de straat halen levert parkeerplaatsen voor bezoekers op. Men herkent een duurzame gemeente dan ook aan het gebruik van maximumnormen.

Keuze voor een minimumnorm of een maximumnorm ?Naast krappe of ruime parkeernormen wordt ook gesproken van minimum- en maximumnormen. Van de gemeenten in Vlaanderen die reeds parkeernormen opleggen (Tabel 3), zijn de meeste parkeernormen minimumnormen.

Maximumnorm:Er mag slechts een maximaal aantal parkeerplaatsen voorzien worden. Maximumnormen hebben tot doel om ongewenst autogebruik tegen te gaan. Vanuit het oogpunt van duurzaam parkeerbeleid is het opleggen van maximumnormen een logischere keuze. Maximumnormen zijn echter enkel verantwoord indien voldoende alternatieven voor de auto voor handen zijn en/of wanneer het parkeren op straat sterk gereguleerd is. Anders loopt men het risico om parkeeroverlast te creƫren op straat.

Minimumnorm:Er moet een minimaal aantal parkeerplaatsen aangelegd worden. Alles boven dit minimum aantal is toegelaten. De achterliggende gedachte van een minimumnorm is parkeeroverlast op straat vermijden. De projectontwikkelaar of bouwheer wordt gedwongen om de parkeerbehoefte geheel zelf op te lossen. Met parkeren op eigen terrein zijn kosten verbonden; reden waarom een minimumnorm niet altijd populair is bij ontwikkelaars. Een minimumnorm heeft geen invloed op het beperken van het autogebruik.

Vanuit het oogpunt van een duurzaam parkeerbeleid, is het opleggen van maximumnormen een logischer keuze. Het opleggen van maximumnormen is echter enkel verantwoord wanneer voldoende alternatieven voor de auto voorhanden zijn en/of wanneer het parkeren op straat sterk gereguleerd is.
Het Leuvense stadsbestuur en haar amtenarenapparaat, hoe vooruitstrevend ze zichzelf ook vinden, blijven echter met een maximumnormen nog zweren bij het bestrijden van verkeersoverlast, en vinden dan ook dat een ondergrondse Bruulparking in de binnenstad DE oplossing is om te komen tot een duurzame mobiliteit. Leefbaarheid voor de inwoners is in Leuven nog steeds geen verhaal dat kans krijgt om te groeien.

donderdag, april 03, 2014

Wijgmaalbrug (1)

Kanalen, spoorwegen of autostrades zijn landschapselementen die een barriere vormen voor verkeer, en dan vooral voor de directheid van verbindingen voor zachte weggebruikers.
Bruggen, tunnels en spoorwegovergangen zijn dan ook concentratoren van allerhande verkeer.
Vroeger was het normaal dat zachte weggebruikers op deze maar een aalmoes kregen, er was ook niet zoveel autoverkeer als nu.
De aalmoes is op veel plaatsen een aalmoes gebleven.
Infrastructuur wordt niet elke dag vernieuwd.

Helaas is er ook nog altijd niet zo veel veranderd, de NMBS en het Leuvense stadsbestuur vinden vandaag een trap met een fietsgoot ook nog altijd een hoogwaardige fietsverbinding. Maar dat is een ander verhaal.

Het Vlaamse agentschap WENZ denkt over het algemeen weinig aan zachte weggebruikers.
Gedenk de ribbelstroken.
Boten zijn belangrijker.
En auto's.
Ook aan bruggen.
Wanneer het kanaal ook de gemeentegrens vormt, lijkt geen enkele gemeente happig om verbeteringen voor te stellen.
Iets aanleggen waar de fietsers van een naburige gemeente profijt van hebben?
Eigen fietsinfrastructuur eerst.
En ja, dit is een knooppunt van functionele fietsroutes.
Een kans om het Vlaams-Brabantse BFF substantieel te verbeteren.

Eerst een analyse van de fietsinfrastructuur.

Komende van Herent fiets je op een dubbelrichting fietspad. Het is niet breed (2m) en er staan paaltjes op, maar kruisende fietsers kunnen uitwijken over het voetpad, een typische Vlaamse oplossing. Aan de brug zelf is er geen voetpad meer.

Rechts op onderstaande foto sluit het jaagpad aan, via een drukbezochte parking. Regelmatig parkeren auto's zelfs links van de mindervalidenparking om snel wat frieten te kopen, of een pita.
Wijgmaalbrug, Herent
Een klein verbeteringsvoorstel zou kunnen zijn om hier ook een fietsenparking aan te leggen, in plaats van een betonnen stootboord.
Wijgmaalbrug, Herent
Voor de zitbank versmalt het fietspad naar 2m
Wijgmaalbrug, Herent
In de bocht bedraagt de breedte nog 2m, maar komt er vooral een trechter in zicht.
Wijgmaalbrug, Herent
 Ter hoogte van de slagboom is er nog 1m25, verder op brug terug 2m30. Enkele jaren geleden werden de slagboomkasten vernieuwd, en werden ze 20cm dichter naar het fietspad geplaatst.
Wijgmaalbrug, Herent
Na de brug blijft er 2m30, tot aan de scherpe bocht.
Wijgmaalbrug, Wijgmaal
In de bocht versmalt het gecombineerde fiets/voetpad van 2m30 naar 2m.
Wijgmaalbrug, Wijgmaal
En na de voetgangersoversteekplaats nog verder van 2m naar 1m50. Er was ooit ook een fietsoversteekplaats.
Wijgmaalbrug, Wijgmaal
Langzaam aan verbreed het fietspad terug van 1m50 naar 2m50 ter hoogte van de gele paal.
Wijgmaalbrug, Wijgmaal