maandag, juli 03, 2017

Breed (2)

Sinds kort is een deel van de Parkstraat een fietsstraat geworden.

Mooi mooi mooi.

De Leuvense ontwerpers hebben gekozen voor de dure oplossing van twee rijlopers in asfalt gescheiden door een bolle kasseistrook als rammelstrook. Deze zou het autoverkeer dan moeten afschrikken om fietsers voorbij te steken. In gidsland Nederland wordt een dergelijke profiel gebruikt wanneer er plaats is om alle mogelijke obstakels buiten het gabarit van het fietspad te laten vallen, zoals bomen, paaltjes, maar ook geparkeerde wagens.

Bij een bespreking tijdens het ontwerp van de Parkstraat heb ik nog voorgesteld om ter hoogte van de parkings ofwel de parkings breed genoeg te maken, ofwel de kasseien van de rammelstrook naar de zijkant te verschuiven als bufferzone zodat er voldoende breedte van de rijloper overblijft om twee fietsers naast elkaar te laten fietsen. Want het kan toch niet de bedoeling zijn dat de rammelstrook ook fietsers moet gaan afschrikken?

We zien nu al dat er van de volledige breedte van de fietstraat nu al een 50cm ongebruikt zal blijven: vlak tegen de auto aan, want fietsers worden nu eenmaal niet graag gedeurd.

Parkstraat, Leuven
Parkstraat, Leuven

Ook een ander merk van snelle auto's is breder geworden en past niet meer in de meest recent aangelegde parkeerstroken.

Parkstraat, Leuven

Er staan nog meer fietsstraten in de steigers zoals Ridderstraat, Heilige Geeststraat en Martelarenlaan. Hopelijk houden ze nu wel rekening met de nieuwste aanbevelingen van Mobiel Vlaanderen betreffende breedte van parkeerplaatsen. Want anders is weer vooral de fietser de dupe van het Leuvense fietsbeleid.

2 opmerkingen:

  1. Persoonlijk ben ik geen fan van zo'n rammelstrook uit kasseien.

    Overstekende fietsers en voorbijstekende fietsers kunnen zich er op misrekenen en vallen. Of stuurfouten maken en ergens tegen botsen.

    Fietsers steken ook hun aandacht in de rammelstrook in plaats van in hun omgeving en de weggebruikers die zich rondom hen bevinden.

    Idem voor autobestuurders, want ik heb gemerkt dat sommige autobestuurders proberen daar in het brede deel van de fietsstraat om niet op de rammelstrook te rijden en dus dichter tegen het voetpad rijden dan gebruikelijk.

    Forse nadelen die volgens mij de in praktijk heel beperkte voordelen van een fietsstraat volledig overschaduwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De rammelstrook daar is een klucht. Auto's rijden met hun wielen links en rechts ervan en als fietser wordt je dus noodgedwongen opzij geduwd. Recent een pakjesleveraar gezien, die met hoge snelheid al bellend een fietser inhaalde en mij als tegenligger overhoop wilde rijden... Tja slecht ontwerp dus.

    BeantwoordenVerwijderen