dinsdag, november 14, 2017

Voor een succesvolle betunneling van spoorweggeulen

De Ondergrondse Vereniging voor Bevordering van Betunneling in Vlaanderen, of de OVBBV in het kort, betreurt het dat zij niet werd betrokken in de polemiek rond de Parkbrug in Leuven. Na een korte verkenning ter plaatse kunnen onze medewerkers een nieuwe piste voorstellen om de parkwegbrug te vervangen: een gedeeltelijke betunneling van de spoorweggeul om zo de oversteekbaarheid voor zacht verkeer en fauna te vergroten. Omdat de werken onderaan in het talud zelf plaatsvinden, schenden ze ook niet het beschermde landschap van de Parkabdij.

Om een voorbeeld uit te werken gebruikten we de MultiPlate MP200 structuren die goedgekeurd worden door de meeste EUROPEAN ROAD AND RAILWAYS ADMINISTRATIONS en NATIONAL STANDARDS.

De opbouw van de tunnel kan uitgevoerd worden zonder noemenswaardige hinder voor het treinverkeer, enkel de bovenleiding moet tijdelijk verwijderd worden tijdens het plaatsen van de panelen.

Opbouw tunnel d.m.v. multiplate structuren op een betonnen sokkel

Impressie van een betunneling t.h.v. de Parkbrug.

Maar ook enkele honderden meters verder valt er veel voordeel te rapen met een betunneling van treinsporen. Het nieuwe treinpark kan een knooppunt worden van brede comfortabele fietsroutes door het groen die Kessel-Lo met Heverlee en Leuven verbinden. Onderaan zien we de fietssnelweg Tienen-Leuven die niet door holle wegen bergop en bergaf verloopt aan de oostzijde van het spoor, maar op min of meer dezelfde hoogte blijft over het plateau aan de westelijke zijde van het spoor. Door de betunneling is er ook plaats voor een aftakking naar de R23 / voorzijde station mogelijk via Tivolistraat / Bierbeekstraat.

Impressie van een betunneling t.h.v. Stenenbrug en Houtenbrug

Wij danken U voor uw aandacht,
en hopen op een succesvolle betunneling van spoorweggeulen in Vlaanderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten