zondag, maart 09, 2014

Fietsring (7) Missing Links

Ik verwijs even naar het kaartje (uit het Ruimtelijk Structuurplan Leuven) zoals het onlangs nog eens onder de aandacht werd gebracht voor de Hertogensite, meerbepaald dit stukje met de oost-west missing link en de  noord-zuid missing link, die ik hier met het cijfer 9 had aangeduid.


De bewoning / infrastructuur in dit gebied wordt beschreven in het BPA Redingenhof (deel 1 en deel 2) en het RUP Janseniussite (respectievelijk rechtsboven, onder, linksboven).


De missing links ten opzichte van de BPA/RUP plannen:


Het fietsroutenetwerk ten opzichte van de BPA/RUP plannen

Ik leg ter illustratie de oost-west missing link eens onder het vergrootglas. Vanaf het Damiaanplein vertrekt de Brandgang richting Dijle.


Hmmm. Een beetje smalletjes.
Justus Lipsiustoren, Leuven

Zonder waardevolle stukken oude ringmuur af te breken gaan we hier nooit een fietsverbinding van kunnen maken.

Er is op de plannen nog een doorsteek voor zacht verkeer aangeduid, in de Janseniusstraat vlak aan de Dijle. Dit stukje Janseniusstraat zal worden vernieuwd nadat Aquafin er de riolering heeft vernieuwd. Fietsers krijgen er dan een comfortstrook, zo werd me gemeld.


Hmmm.

Janseniusstraat x Redingenstraat, Leuven
Janseniusstraat x Redingenstraat, Leuven
Op Google streetview zag het er nog naar uit dat hier voldoende plaats was voor een doorsteekje, maar ondertussen werd het huizenblok volgebouwd tot tegen de Dijle. Wederom zie ik hier geen mogelijkheid meer tot een doorsteek voor het zachte verkeer.

Met welke ernst kleuren Leuvense ambtenaren ruimte voor de fiets op allerlei plannen? Ik ben alvast niet onder de indruk.

Gelukkig is er de noord-zuid verbinding nog, denk ik dan.


Alhoewel, waar wijst die zijdelijke missing-links pijl toch naartoe? Naar deze voor fietsers uiterst comfortabele straat:
Remi Vandervaerenlaan, Leuven

Wederom een mooi voorbeeld van de WTF-infrastructuur methode.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten